la-Romania.ro     


Fondat 2011     |                     Site dedicat informarii romanilor.                   |     


Acasa  |  Social  |  Politic  |  Economic  |  Legislatie  Sanatate  |  Medicina  |  Sport  |  Divertisment  |  Anunturi  |  Utile  |  Forum  |  Mall  |  Contact

O carte pe zi cu Valentin Protopopescu: Jean-Louis Maisonneuve, Extrema dreaptă pe divan. Psihanaliza unei familii politice, Editura Polirom, Iași

Radio R. Cultural

 

Studiul teoreticianului francez Jean-Louis Maisonneuve, Extrema dreaptă pe divan. Psihanaliza unei familii politice, inspirat tălmăcită în românește de Nadia Farcaș și publicată la Iași de prestigioasa casă Polirom, este un volum care nu poate trece nebăgat în seamă. Dar de ce este atît de importantă și novatoare cartea lui Jean-Jouis Maisonneuve, Extrema dreaptă pe divan. Psihanaliza unei familii politice? Pentru că abordarea pe care o ilustrează, respectiv interpretarea în cheie analitică a discursului politic și literar al extremismului de dreapta, nu a fost prea des încercată.

Premiera absolută o reprezintă studiul lui Wilhelm Reich, publicat încă din 1933, Die Massenpsychologie des Faschismus. În Hexagon, în afară de studiul mai vechi, scris de Elisabeth Brainin și Isidor Kaminer, Psychanalyse et National-Socialisme, sau de eseul lui Gérard Miller, Les Pousse-au-jouir du maréchal Pétain, mai recent, numai Maurice-David Matisson și Jean-Paul Abribat, prin lucrarea Psychanalyse de la Collaboration.

Le syndrome de Bordeaux și același Gérard Miller, prin studiul Divan des politiques, iar în Statele Unite, Simon Clarke, prin eseul Social theory, psychoanalysis and racism, s-au preocupat să deslușească fundamentele și mecanismele inconștiente ale opțiunii pentru ideologia extremei drepte. Indirect, căci interesul ei a vizat în primul rînd trauma Shoah-ului transmisă intergenerațional, și israeliana Ilany Kogan, prin lucrarea Strigătul copiilor muți. Psihanaliză și Holocaust s-a ocupat de această chestiune, dar ea s-a concentrat asupra victimelor radicalismului de dreapta, atingînd doar superficial problema opțiunii inconștiente a celor ce-au organizat industria morții din lagăre.

Din aceste pricini, încercarea lui Jean-Louis Maisonneuve reprezintă un gest curajos, necesar și salutar, căci înseamnă o primă tentativă psihanalitică sistematică de a pătrunde în universul inconștient al adepților radicalismului de dreapta. De altfel, demersul său are o miză cognitivă mai amplă, căci analistul francez își propune să descifreze intruziunea și recurența în discursul politic contemporan a unor reziduuri istorice de tip arheonaționalist și fascist. Pe scurt, opinia autorului este că refulatul extremismului de dreapta tinde să revină, cu întreg potențialul său de seducție, de fantasme justițiare și de apocaliptică mîntuire pulsională.

Că întoarcerea refulatului naționalist nu e, la rîndul ei, o pură fantasmă o demonstrează renașterea xenofobiei și a antisemitismului în state aparent imunizate în fața acestor simptome, ca Franța, Suedia, Austria, Olanda, Belgia, Germania, ca să nu mai pomenim de periculosul spațiu al defunctei Uniuni Sovietice ori de ruinele fostei Iugoslavii. De altminteri, cît privește spațiul francez, dincolo de o explicație străvezie, reductibilă la aspecte precum criza economică, fobia legată de extinderea Uniunii Europene, dezgustul față de corupția politicienilor, imigrația din țările sud-est-ului sărac și scandalurile lumii financiare, întrebarea esențială pe care o formulează Maisonneuve este: ce anume din discursul naționalismului tradițional încă farmecă și trezește interes în rîndul societății civile?

Căci dacă în 1991 un francez din trei se declara de acord cu ideile lui Le Pen, acest lucru ilustra o consonanță secretă dar reală între inconștientul cetățeanului cu un anumit profil sufletesc și mesajul subliminal cuprins în discursul politicianului ce conduce Frontul Național. De la sinele inconștient la alt sine, stereotipurile și fantasmele circulă neabătut, indiferente față de ceea ce noi credem că este ireversibil în progresul istoric. Încercarea psihanalistului Jean-Louis Maisonneuve exact această corespondență inaparentă și rezistentă își propune să o decompună. Iată de ce cartea de față mi se pare de o indiscutabilă actualitate. Cine uită greșelile trecutului, riscă să le repete…

Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații, urmărește-ne pe Facebook.

 


laAnunt.ro |eMedic.ro     |     LaMedic.ro     |     laExecutareSilita.ro     |     laHotel.ro     |     laZiar.ro     |     la-Facultate.ro     |     la-Firma.ro     |     la-Mall.ro     |     la-Masa.ro     |     la-Televizor.ro     |     Spune-ti parerea.ro

la-AlbaIulia.ro     |     la-Alexandria.ro     |     la-Arad.ro     |     la-Bacau.ro     |     la-BaiaMare.ro     |     la-Balti.ro     |     la-Barlad.ro | la-Bistrita.ro     |     la-Botosani.ro     |     la-Braila.ro     |     la-Brasov.ro     |     la-Bucuresti.ro     |     la-Buzau.ro     |     la-Calarasi.ro     |     la-Chisinau.ro     |     la-ClujNapoca.ro     |     la-Constanta.ro     |     la-Craiova.ro     |     la-Deva.ro     |     la-DrobetaTurnuSeverin.ro     |     la-Focsani.ro     |     la-Galati.ro     |     la-Giurgiu.ro     |     la-Hunedoara.ro|la-Iasi.ro     |     la-Medias.ro |la-MiercureaCiuc.ro     |     la-Onesti.ro | la-Oradea.ro     |     la-PiatraNeamt.ro     |     la-Pitesti.ro     |     la-Ploiesti.ro     |     la-RamnicuSarat.ro|la-RamnicuValcea.ro     |     la-Resita.ro     |     la-Roman.ro | la-SatuMare.ro     |     la-SfantuGheorghe.ro     |     la-Sibiu.ro     |     la-Slatina.ro     |     la-Slobozia.ro     |     la-Suceava.ro     |     la-Targoviste.ro     |     la-TarguJiu.ro     |     la-TarguMures.ro     |     la-Timisoara.ro     |     la-Tulcea.ro     |     la-Turda.ro | la-Vaslui.ro     |     la-Zalau.ro

eSante.ro     |     Journaux.ro     |     laTele.ro     |     Magasins.ro     |     Medecin.ro     |     Universites.ro

©2015