la-Romania.ro     


Fondat 2011     |                     Site dedicat informarii romanilor.                   |     


Acasa  |  Social  |  Politic  |  Economic  |  Legislatie  Sanatate  |  Medicina  |  Sport  |  Divertisment  |  Anunturi  |  Utile  |  Forum  |  Mall  |  Contact

Evenimentul de semnare a Deciziei de Aprobare a Programului Operațional Infrastructura Mare 2014-2020

Guvernul Romaniei

 

Victor Ponta: Bună dimineața! Vreau să spun, în primul rând, bun venit doamnei comisar Corina Crețu și mă bucur de fiecare dată când în vizitele în toate țările Uniunii Europene reușește, totuși, să facă escală și la București, că e binevenită și bine primită de fiecare dată. Vreau să-i salut pe toți cei care participă, reprezentanți ai D.G. Regio, ai Comisiei Europene, ai altor instituții din România, nu doar Guvernul, pentru că, în sfârșit, azi se întâmplă, într-adevăr, un lucru important. Nu se întâmplă chiar în fiecare zi un lucru important, dar azi chiar e un lucru important, și anume lansarea în mod oficial a Programului Operațional Infrastructură Mare care include și faimosul Master Plan de Transport, mult mai cunoscut în România decât orice altceva. Înainte de a pleca din țară i-am spus domnului ministru Rus, în tradiția altor oameni politici cunoscuți, că-mi las barbă și nu mă mai rad până nu se aprobă Master Planul. Iată că s-a aprobat, că fără Master Plan nu puteam să avem Program Operațional și mă bucur foarte tare că acest lucru s-a întâmplat nu doar pentru că vorbim cu siguranță despre cel mai important program operațional finanțat de către Comisia Europeană și  cofinanțarea Guvernului României - detalii or să vă dea doamna comisar și domnul ministru. Eu vă spun cifra - 12 miliarde de euro, însemnând 9,5 fonduri nerambursabile, 2,5 bani de la buget, dar vine această lansare după ce s-a aprobat Programul Operațional Regional și mulțumesc tuturor celor care au făcut acest lucru posibil. Domnul ministru este aici... M-am oprit o secundă că n-am vrut să spun numele, Sevil, ca să nu se trezească cineva că cine știe ce lucruri rele faci. Da, mă rog, hai să vorbim de oameni deștepți, nu de nebuni. Prin programele aprobate de Comisia Europeană, de DG Regio... 23 de miliarde de euro... nu, Corina? ... 23 de miliarde de euro... deci, undeva spre jumate din bugetul anual al României, sunt bani nerambursabili pe care Comisia Europeană îi acordă și îi investește în România, împreună cu statul român. Deci, chiar vorbim de un lucru foarte important și nu pot decât să mulțumesc comisarului european și întregii echipe pe care o conduce și care, spre deosebire de alte dăți, de data asta, chiar am simțit că avem parteneri în Comisia Europeană și chiar au vrut să ne ajute. Vreau să mulțumesc câtorva dintre cei care, din România, s-au implicat în realizarea acestor programe, începând cu ministrul Fondurilor Europene, cel actual, domnul Nica, dar și fostul ministru, domnul Teodorovici, care înțeleg că nu e aici, cred că e gelos pe tine că semnezi tu, până la urmă, programele.

Corina Crețu: Care trebuie să asigure cofinanțare. 
Victor Ponta: Asigură, o asigură. Vreau să mulțumesc foștilor, tuturor foștilor miniștri de Transporturi, în ordine inversă cronologic lui Ioan Rus, dar și celorlalți care au pornit. În 2012 nu aveam nici contract pentru MasterPlan, nu aveam nici măcar ideea unui program infrastructură mare în România. Părea un lucru total nerealist să ne gândim că în 2015 o să avem... și mai era și suspendat Programul de Transporturi 2007-2013. Deci, eram în cea mai rea situație posibilă și cred că s-a muncit foarte mult. Ministerului Mediului, doamnei ministru Gavrilescu, și echipei de la Ministerul Mediului, și câtorva dintre cei din echipa miniștrilor, lui Iulian Matache, Mihaelei Ciuciureanu și doamnei director Delia Ionică. Unde e doamna director? Doamnă, nu vă cunosc, dar mi s-a spus că dumneavoastră ați muncit cel mai mult, vreau să vă mulțumesc personal pentru asta, în general cei care nu sunt cunoscuți realizează mult, vă mulțumesc și întregii echipe cu care ați lucrat. Mulțumesc frumos! Mai vreau să spun doar două lucruri și după aceea, pentru tot ce ține de partea cu adevărat de substanță a programului pe care îl lansăm astăzi, cu siguranță, doamna comisar și domnul ministru știu mai bine decât mine. În primul rând, sunt foarte bucuros că tot ceea ce se va începe pe acest program, începând de azi, se va realiza în continuare și trebuie realizat în continuare. Și o să inaugureze alții ceea ce începem noi, că așa este normal în politică, mi s-a spus că eu inaugurez ce au început alții, o să inaugureze alții ce începem noi. Există și excepții, și mâine domnul ministru și domnul secretar de stat, nu știu încă dacă și eu, dar sigur dumneavoastră da, mergem să inaugurăm o austostradă pe care am început-o noi și o terminăm noi, faimosul Nădlac-Arad. A fost blocat de alții și, slavă Domnului, am repornit-o și am și realizat-o. Este foarte important cum se realizează aceste lucruri și să învățăm din greșelile trecutului. Pentru că văd și reprezentanții Autorității de Audit, și le mulțumesc pentru sprijin, cred că trebuie învățat din greșelile din trecut. E prima dată când vă spun, dar am cerut ministrului, am cerut tututor instituțiilor, pe 2007-2013 avem programe de 3,3 miliarde de euro, care sunt blocate în urma diverselor anchete, și pe care s-ar putea să îi pierdem, dacă nu reușim până în decembrie să avem rezultatul acelor anchete. Să învățăm din această experiență dureroasă - 2007 - 2013 - și în noul exercițiu să nu mai avem niciun program blocat de anchete, să-l facem bine. Cei care anchetează să știe ce anchetează și să ajungă banii cu adevărat acolo unde trebuie să ajungă. În final, deși sunt social-democrat, m-a inspirat un discurs pe care l-am văzut recent în Parlamentul European: liderul ALDE, dl Verhofstadt, întreba un alt prim-ministru: cum vrei să rămâi în istorie? Eu vreau să rămână acest Guvern precum cel care nu doar că a dat pensii, salarii, a scăzut TVA, dar care a deblocat fondurile europene și a semnat, a lansat, în sfârșit bine pentru România - la 8 ani după ce am intrat în Uniunea Europeană - cele mai importante programe operaționale. Vă mulțumesc, tuturor. Și nu pot decât să urez succes celor care vor implementa acest program și celor care vor inaugura proiectele care încep chiar din ziua de astăzi. Vă mulțumesc și mult succes și mulțumesc celor care au muncit la asta. Mulțumesc. Domnule ministru, când ziceam cine le implementează, mă refeream la dumneavoastră. Deci, succes, în special.

 

Marius Nica: Stimate domnule prim-ministru, stimată doamnă comisar, stimată doamnă ambasador, stimați colegi din Guvern și invitați, dragi reprezentanți ai Comisiei Europene, vă mulțumesc pentru faptul că astăzi ați răspuns invitației de a participa la un eveniment extrem de important în procesul de absorbție a fondurilor europene alocate României în perioada 2014 - 2020, respectiv, aprobarea Programului Operațional Infrastructură Mare. Este cel mai important program operațional din cele 6 programe elaborate în vederea implementării politicii de coeziune, care vizează dezvoltarea investițiilor din infrastructura de mediu, transport și energie. Decizia de aprobarea a Programului Infrastructură Mare a fost luată după o perioadă încărcată de negocieri privind reformele structurale în domeniile susținute, reforme care trebuie să însoțească implementarea programului pentru a asigura sustenabilitatea investițiilor promovate. După cum bine a precizat domnul prim-ministru, POIM 2014 - 2020 este programul național care beneficiază de cea mai mare alocare financiară, aproximativ 12 miliarde de euro, finanțată atât din Fondul European pentru Dezvoltare Regională, cât și din Fondul de Coeziune. Prin POIM 2014 - 2010 se asigură finanțarea principalelor priorități de dezvoltare ale României în sectorul de transport, în acord cu MasterPlanul General de Transport, sectorul de mediu, în vederea conformării cu prevederile Directivelor Europene și îndeplinirea angajamentelor din tratatul de aderare, sectorul de energie, în acord cu obiectivele Strategiei Europa 2020. Beneficiarii programului sunt cu precădere beneficiari publici sau de interes public, cu câteva excepții în domeniul energiei și biodiversității. Implementarea priorităților de finanțare se bazează cu precădere pe proiecte preindentificate, majoritatea fiind proiecte majore, respectiv 101 proiecte. Cu acest număr de proiecte majore ne situăm pe locul II, după Polonia, ca număr de proiecte majore, portofoliul total al POIM ridicându-se la aproximativ 258 de proiecte. Peste 56 % din fondurile POIM, respectiv 6,8 miliarde de euro, sunt orientate pentru infrastructura de transport, 37% pentru dezvoltarea sectorului de mediu, iar 5% către sectorul energetic. POIM este un program important nu doar prin volumul de finanțare și prioritățile propuse, dar mai ales prin reformele structurale în diverse sectoare care au fost demarate cu această ocazie și care trebuie susținute în continuare, în special în ceea ce privește sectorul de transport și de mediu. Aprobarea POIM a fost rezultatul efortului colectiv al mai multor ministere și îi mulțumim pe această cale Ministerului Transporturilor pentru efortul depus în procesul de finalizare a Master Planului General de Transport și de prioritizare a proiectelor din acest sector, Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor pentru implicarea majoră în procesul de stabilire a politicilor publice în domeniile managementului apelor, deșeurilor, protecția biodiversității, prevenirii inundațiilor, Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, care, alături de Ministerul Mediului și Ministerul Agriculturii, au înțeles importanța uniformizării regulilor de finanțare în sectorul de apă și ne-au sprijinit direct în acest proces, Ministerului Energiei, IMM-urilor și Mediului de Afaceri pentru definirea componentei investiționale din domeniul energiei. Mulțumesc, de asemenea, echipei DG Regio și doamnei comisar pentru sprijinul constant, orientarea și sfaturile oferite în procesul de negociere, s-a lucrat îndeaproape zi și noapte cu experții de la unitatea de România în definitivarea tuturor aspectelor menționate. Cu siguranță, acest eveniment nu ar fi fost posibil fără echipa tehnică din Ministerul Fondurilor Europene, căreia îi mulțumesc cu această ocazie, și pentru a răspunde priorității numărul unu, pregătirea și demararea proiectelor aferente POIM 2014 - 2020. Ne bazăm pe sisteme și structuri de management cu experiență, care consider că au învățat din greșelile exercițiului financiar 2007-2013 și cu succes pot duce la implementarea acestui program. Mulțumesc frumos!

Corina Crețu: Mulțumesc foarte mult. Domnule prim-ministru, domnilor miniștri, dragi prieteni, doresc să-i mulțumesc, în primul rând, domnului prim-ministru Ponta pentru invitația la această ceremonie și bineînțeles că, în calitate de comisar european pentru politici regionale, dar mai ales ca cetățean al acestei țări, sunt bucuroasă și onorată să mă aflu astăzi aci, laături de dumneavoastră. Am semnat deja multe programe, am avut câteva ceremonii la Bruxelles, dar mărturisesc că, atunci când semnez programele pentru România, am cele mai mari emoții și sunt, într-un fel, foarte mândră. De aceea, am dorit și am stabilit, împreună cu domnul prim-ministru, ca acest moment special și atât de important pentru economia României și pentru viața de zi cu zi a tuturor cetățenilor României am stabilit să aibă loc în România această ceremonie. Pentru că, practic, așa cum a arătat și domnul prim-ministru, a arătat și domnul ministru, o dată cu adoptarea Programului Operațional Infrastructură Mare, program finanțat atât de Fondul European de Dezvoltare Regională, cât și de Fondul de Coeziune, punem punct unei lungi perioade de muncă și de negocieri intense care a început în anul 2012 cu documentul de poziție al Comisiei și care se încheie acum cu aprobarea unui program operațional, care ca volum al investițiilor, se află pe locul al doilea în Uniunea Europeană. Vreau, de asemenea, și eu, să mulțumesc Guvernului României, primului ministru Victor Ponta, miniștrilor Marius Nica, Ioan Rus, Andrei Gerea, Grațiela Gavrilescu, Eugen Teodorovici, precum și predecesorilor lor, cât și tuturor funcționarilor din ministerele de resort. I-am mulțumit doamnei Sevil Shhaideh, atunci când am semnat, la Bruxelles, Programul Operațional Regional. Vreau să-i mulțumesc, în mod special, directoarei unității pe România, doamna Agnes Lindemans și mulțumesc Agnes că te afli aici, astăzi, în acest moment special pentru mine, dar și pentru DG Regio. Agnes este cea care, împreună cu Ministerul Transporturilor și cu toată echipa din DG Regio de la unitatea de România, au depus un efort deosebit, mai ales în adoptarea Master Planului de transport, una dintre precondițiile Programului Operațional pe care îl semnăm astăzi, un document de importanță vitală pentru ca investițiile de transport să se orienteze spre cele mai bune rezultate și pentru a evita irosirea resurselor importante, un lux pe care țara noastră nu și-l poate permite. Cred că astăzi putem fi cu toții mândri de adoptarea Programului Operațional de Infrastructură Mare, deoarece, așa cum spuneam, acest program are cu adevărat potențialul să schimbe în bine viitorul României. Cu acești 9,5 miliarde de euro pe care Uniunea Europeană îi oferă României în următorii șapte ani putem construi un viitor mai bun pentru noi și pentru copiii noștri. România poate deveni un loc mai bun pentru a trăi, pentru a lucra, pentru a studia, pentru a ne crește copiii, pentru a ne îngriji părinții și pentru a ne bucura împreună. Primul domeniu pe care acest program îl va sprijini este al transporturilor. Aceste investiții în șosele, autostrăzi, căi ferate și aeroporturi vor aduce orașele și regiunile din România mai aproape de restul Uniunii Europene, ușurându-le astfel accesul la cea mai mare piață internă din întreaga lume. Transportul în orașe este, de asemenea, și el, vizat, pentru că în acest program se preconizează modernizarea transportului în comun și promovarea formelor ecologice de transport. Desigur, doamnelor și domnilor, domnule prim-ministru, nu vă spun nicio noutate dacă afirm că, în cei 25 de ani de tranziție, transportul a rămas un subiect dureros pentru România și pentru România, dar eu vreau să vă asigur că toate estimările Comisiei Europene arată că, în ultimii ani, s-au făcut pași importanți în direcția bună și chiar dacă rezultatele, fiind proiecte atât de complexe, vor apărea puțin mai târziu, această lungă așteptare speranța mea este că va fi în curând răsplătită. Și noi, ca simpli cetățeni ai României, și economia României, și antreprenorii și marile companii și întreprinderile mici și mijlocii, cu toții, sigur, avem un sistem de transport de ultimă generație, iar programul pe care îl semnăm astăzi, dacă va fi implementat așa cum trebuie, poate face din acest vis o realitate. Până la sfârșitul anului 2020, timpul de călătorie pe toate căile ferate din rețeaua TNT-T va fi redus cu 20%, iar unul din patru locuitori ai Bucureștiului vor folosi metroul ca mijloc de transport. Acestea sunt doar două exemple de proiecte și obiective ambițioase. Sigur că modernizarea transportului este un ingredient necesar, dar sunt și alte schimbări de care țara noastră are nevoie. Am fost în Spania de curând, domnule prim-ministru, și știți că a existat și acolo această obsesie a autostrăzilor. Este o mare necesitate în România. La această oră, Spania are de 2-3 mai multe, în estimarea noastră, mai multe autostrăzi decât necesități și le spuneam împreună cu economiștii spanioli că ar trebui să meargă în etapa următoare: "Menos segmentos mas como segmentos", să investească mai mult în cercetare, în  întreprinderi mici și mijlocii. Și eu cred că România poate face aceste lucruri în paralel. Deci, Programul Operațional de Infrastructură Mare va permite în al doilea rând României să atingă standardele europene în domeniul managementului deșeurilor și al apei. Până în anul 2020, sper ca toată populația României să aibă acces la apă potabilă din orice sursă publică, iar 50% din deșeurile menajere să fie reciclate. Din nou acesta este un obiectiv ambițios și foarte important. Dar, sigur, estimările noastre se bazează pe o muncă de cercetare și planificare și, desigur, pe contribuția financiară însemnată pe care Uniunea Europeană o va aduce în următorii ani pentru îndeplinirea acestor obiective. Ne dorim, de asemenea, de a transforma România într-o țară cât mai atractivă și mai prietenoasă, pentru a atrage investiții și oameni valoroși care reprezintă, bineînțeles, motoarele creșterii economice de mâine. Programul Operațional de Infrastructură mare va ajuta, de asemenea, conservarea și punerea în valoare a bogățiilor naturale ale României, incluse în rețeaua zonelor "Natura 2020"... 2000 a Uniunii Europene. Așa cum am spus, natura și peisajele României sunt una dintre bogățiile noastre cele mai de preț, iar protejarea lor este o prioritate națională. Nu în ultimul rând, acest program își propune să îmbunătățească performanțele energetice ale României, precum și siguranța și securitatea aprovizionării energetice, care sunt aspecte de importanță fundamentală în aceste vremuri. 

Domnule prim-ministru, așa cum spuneam, mă scuzați că mi-am lungit puțin discursul, dar vin atât de rar și este un moment atât de important, semnăm astăzi acest Program Operațional în valoare de 9,5 miliarde de euro, am semnat la Bruxelles Programul Operațional Regional, care este de asemenea  un program foarte complex cu impact foarte mare asupra infrastructurii educaționale, infrastructurii în Sănătate, pentru că prin Programul Operațional Regional  vor fi cele trei spitale regionale pentru care v-ați zbătut foarte mult, domnule prim-ministru, la Craiova, Iași și Cluj-Napoca. De asemenea, tot prin Programul Operațional Regional - 39 de orașe vor avea sarcina, responsabilitatea și oportunitatea de a gestiona în mod direct fonduri europene. Am semnat, de asemenea, Programul de Asistență Tehnică pentru România, am semnat Programul Operațional  Competitivitate. Deci, astăzi, practic, finalizăm acest proces care marchează încheierea negocierilor între Uniunea Europeană și România în privința modului în care vor fi cheltuite cele 23 de miliarde de euro alocate României pentru perioada 2014-2020. Pentru a transforma toate aceste proiecte în realitate, trebuie să înceapă implementarea și, sigur, dacă procesul de planificare nu a fost ușor, efortul de implementare va fi cu atât mai dificil, dar sunt convinsă că veți face tot ce ține de Dumneavoastră pentru a identifica, selecta și implementa proiecte de cea mai bună calitate. Desigur, aceasta este responsabilitatea noastră comună. Vă mulțumesc și vreau să vă asigur pe Dumneavosâaatră și pe toți cetățenii României de întreg sprijinul meu pe timpul mandatului meu de comisar European pentru Politică Regională. Vă mulțumesc foarte mult.

Victor Ponta: Vreau doar să-i spun dnei comisar european că dacă de fiecare dată vine cu un program de 12 miliarde de euro, noi o așteptăm în fiecare săptămână. E binevenită oricând. Mulțumim.

Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații, urmărește-ne pe Facebook.

 


laAnunt.ro |eMedic.ro     |     LaMedic.ro     |     laExecutareSilita.ro     |     laHotel.ro     |     laZiar.ro     |     la-Facultate.ro     |     la-Firma.ro     |     la-Mall.ro     |     la-Masa.ro     |     la-Televizor.ro     |     Spune-ti parerea.ro

la-AlbaIulia.ro     |     la-Alexandria.ro     |     la-Arad.ro     |     la-Bacau.ro     |     la-BaiaMare.ro     |     la-Balti.ro     |     la-Barlad.ro | la-Bistrita.ro     |     la-Botosani.ro     |     la-Braila.ro     |     la-Brasov.ro     |     la-Bucuresti.ro     |     la-Buzau.ro     |     la-Calarasi.ro     |     la-Chisinau.ro     |     la-ClujNapoca.ro     |     la-Constanta.ro     |     la-Craiova.ro     |     la-Deva.ro     |     la-DrobetaTurnuSeverin.ro     |     la-Focsani.ro     |     la-Galati.ro     |     la-Giurgiu.ro     |     la-Hunedoara.ro|la-Iasi.ro     |     la-Medias.ro |la-MiercureaCiuc.ro     |     la-Onesti.ro | la-Oradea.ro     |     la-PiatraNeamt.ro     |     la-Pitesti.ro     |     la-Ploiesti.ro     |     la-RamnicuSarat.ro|la-RamnicuValcea.ro     |     la-Resita.ro     |     la-Roman.ro | la-SatuMare.ro     |     la-SfantuGheorghe.ro     |     la-Sibiu.ro     |     la-Slatina.ro     |     la-Slobozia.ro     |     la-Suceava.ro     |     la-Targoviste.ro     |     la-TarguJiu.ro     |     la-TarguMures.ro     |     la-Timisoara.ro     |     la-Tulcea.ro     |     la-Turda.ro | la-Vaslui.ro     |     la-Zalau.ro

eSante.ro     |     Journaux.ro     |     laTele.ro     |     Magasins.ro     |     Medecin.ro     |     Universites.ro

©2015