la-Romania.ro
Fondat
2011 |
Site
dedicat informarii romanilor.
|
Acasa | Social | Politic | Economic | Legislatie | Sanatate | Medicina | Sport | Divertisment | Anunturi | Utile | Forum | Mall | Contact
Documentar: Skoda
Agerpres
Skoda este un producător ceh de automobile, unul dintre
primii patru din lume. Compania s-a înființat la 27 iunie 1925, când concernul
Skoda a cumpărat producătorul de automobile Laurin & Klement din Mlada Boleslav.
Vaclav Laurin a rămas atunci director tehnic. După 1945 a urmat retragerea de la
Skoda Pilsen, numele firmei rămânând. Din 16 aprilie 1991, Skoda aparține
concernului Volkswagen.
La sfârșitul anului 1895, doi membrii pasionați ai Clubului Ceh de velocipede, mecanicul Vaclav Laurin și librarul Vaclav Klement au demarat la Mlada Boleslav producția de biciclete Slavia. În primii doi ani, compania a lansat pe piață cinci modele de biciclete de concepție proprie. În primăvara anului 1899, în programul de producție a fost adăugată prima bicicletă cu un motor auxiliar. Se năștea motocicleta L&K.
În 1899, la Praga, compania Laurin & Klement a
prezentat prima motocicletă. Modelul A, mai puțin puternic, avea un motor de
1,25 CP, modelul B, mai puternic, ajungând la 1,75 CP. Dezvoltarea fabricii a
fost însoțită și de o expansiune pe diverse piețe, anul 1900 incluzând și
Anglia, pe lista țărilor, în care se exportau motocicletele L&K.
Construit în 1905, modelul Voiturette A a fost primul
automobil Laurin & Klement. Cu un motor de doi cilindri în V, răcit cu apă și
având o capacitate de 1.055 cmc, o putere de 7 CP, această mașină s-a
transformat imediat într-un succes comercial. A urmat modelul B (produs într-o
cadență incredibilă de 250 unități în trei ani) și modelul C cu un motor de
2.042 cmc și 12CP.
Primul motor cu patru cilindri a fost construit în
1906; modelul D a fost construit în doar patru exemplare, în timp ce motorul de
4,5l destinat modelului E avea să fie utilizat în anii următori atât pe
automobilul destinat transportului de persoane, cât și pe versiunea utilitară.
Eforturile făcute de V. Klement pentru realizarea unui
automobil simplu și fiabil, care să răspundă cerințelor unui număr cât mai mare
de clienți, au dus la apariția gamei S. Beneficiind de numeroase elemente
structurale originale, acest vehicul cu motor de patru cilindri în linie, 1.771
cmc și 14 CP, răcit cu apă, a fost prezentat publicului în aprilie 1911. Modelul
S s-a dovedit o mașină de succes nu doar în Cehia, ci și pe piața din Rusia, de
exemplu. Până la începutul Primului Război Mondial au fost construite la Mlada
Boleslav, circa 600 de exemplare, producția fiind continuată cu îmbunătățirile
de rigoare până în 1925.
Gama de modele L&K M a fost încadrată în clasa
vehiculelor de lux. Acest automobil era propulsat de un motor cu patru cilindri,
capacitatea de 4.713 cmc și o putere de 50 CP. Pe același cadru al șasiului a
fost montată și varianta Knight, cu patru cilindri și 3.308 cmc, fabricată în
serie mică.
Noul model L&K 100, introdus pe piață în 1923, avea un șasiu de concepție clasică și un motor SV cu patru cilindri și capacitatea de 1.771 cmc. Modelul 100 și evoluțiile ulterioare (105, 110 și 120) s-au dovedit automobile de viitor, cu o calitate deosebită, încadrate mai bine în segmentul mijlociu decât concurența reprezentată de celelalte mărci din Cehia (Praga Alfa, Tatra 11).
Modelele modernizate 110 și 120 au apărut pe piață în
1925. Chiar și după fuziunea cu Plzen ?kodovka în 1925, modelul 110 a continuat
să aibă cel mai mare succes de piață. Modelul 860 — 8 cilindri și 80 CP — a fost
prezentat în 1929, cu ocazia Salonului Auto de la Praga. Prețul era ridicat
pentru acea perioadă, 127.000 coroane cehe pentru limuzină și 140.000 pentru
versiunea cabrio.
Modelul Skoda 1200 a consemnat o schimbare majoră.
Vehiculul cu patru uși și caroserie de tablă cu forme rotunjite și un motor de
1.221 cmc, dezvoltând 36 CP, a fost produs cu începere din 1952, printre
versiuni existând și o furgonetă utilitară, un break, un pick-up și o ambulanță.
În 1955, Skoda 1200 Sedan a fost prevăzută cu un colector de admisie nou și un
nou carburator, primind numele de cod 1201.
Prototipul unui nou model Skoda, denumit Spartak, a
fost prezentat, în 1954, ca o soluție intermediară pentru un vehicul
''popular'', pentru ca un an mai târziu să fie introdus modelul Skoda 440.
Motorul a fost reproiectat plecând de la propulsorul modelului 1101, noul A 440
având o capacitate de 1.089 cmc, o putere de 40 CP, cu un bloc motor din
aluminiu, un nou colector de admisie și un nou carburator.
În 1957, Skoda 445 a beneficiat de instalarea unui
motor mai mare, cu o capacitate de 1.221 cmc. La fabrica din Kvasinz avea să fie
produsă și versiunea sportivă Skoda 450, cu acoperiș rabatabil și motor
modificat cu două carburatoare și o putere de 50CP.
După ce au primit, în 1959, o nouă punte față, cu
arcuri elicoidale și amortizoare telescopice, toate autoturismele Skoda au fost
prezentate ca modele noi. Skoda 440 a devenit Octavia (cel de-al optulea model
aflat în construcție după terminarea celui de-al Doilea Război Mondial), 445 a
devenit modelul Octavia Super, iar modelul sport 450 a devenit Felicia.
În timp au mai fost lansate Octavia Touring Sport cu un
motor provenit de la Felicia (50CP), iar, în 1962, Felicia Super și Octavia 1200
Touring Sport (ambele cu un motor de 55 CP). Ultimul model al gamei a fost mult
apreciatul Octavia Break, acesta beneficiind de o serie de modernizări de-a
lungul producției care s-a întins până în 1971.
Primul prototip al unui vehicul complet nou a fost
creat încă din 1956, fiind prezentat publicului, în 1964, sub denumirea Skoda
1000 MB. De asemenea, la Mlada Boleslav a fost construită și o nouă uzină pentru
producerea acestuia. Noua Skoda avea un motor în patru cilindri, răcit cu apă, o
capacitate de 988 cmc, puterea de 45CP, montat în partea din spate a caroseriei.
Berlina Skoda 1000 MBG și modelul cu două uși Skoda 1000 MBX au reprezentat
variante ale modelului de bază.
O nouă inovație a apărut în 1969. Noul model Skoda 100/110 a reprezentat mai degrabă o modernizare a predecesorului său. Vehiculul a primit o caroserie modernă, frâne cu discuri pentru roțile din față, un interior regândit, motorul fiind singurul rămas neschimbat. Coupe-ul sport Skoda 110 R cu două uși, motor de 1.107 cmc și o putere de 62CP, a fost lansat, în 1970, la Kvasiny. Berlina primea același motor, dând naștere modelului Skoda 110 LS. Au apărut și versiuni speciale 130 RS și 200 RS.
Modelul prezentat, în 1976, la Brno, sub numele 120, a
constituit o altă etapă în procesul de modernizare. Vehiculul primea o nouă
caroserie, un interior și un panou de bord noi, o altă noutate fiind și montarea
radiatorului în partea din față.
În ciuda designului demodat, Skoda 105/120 reprezenta
un pas înainte semnificativ. Modernizarea sa a continuat fără întrerupere. În
1983 el a ajuns la un pasaj mai mare al roților, la jante de 13'', bare de
protecție din plastic, precum și alte modificări.
Un an mai târziu apărea modelul Skoda 130, cu o cutie
de viteze cu cinci trepte, direcție cu pinion și cremalieră, plus o punte spate
independentă. Coupe-ul Garde cu două uși a intrat în fabricație la uzina din
Kvasiny cu începere din 1981, mai târziu ajungând să fie denumit Skoda Rapid.
Producția versiunilor 120 modernizate, mai exact gama
105/120/130 s-a încheiat în 1990. Un vehicul complet nou, Skoda Favorit, a fost
prezentat în premieră mondială la Expoziția de comerț din Brno. Înfățișarea
finală a modelului Favorit a fost opera legendarului designer italian Bertone.
Celelalte versiuni au fost reprezentate de break-ul Forman și modelul pick-up.
Motorul de bază pentru Favorit era de tip OHV, cu patru cilindri, capacitatea de
1.289 cmc și puterea de 40 și 50 kW.
Versiunea Favorit Forman a fost asamblată cu începere
de la sfârșitul anului 1990. Producția modelului pick-up a început, în 1991, la
Kvasiny.
În aprilie 1991, Skoda devine parte a concernului
german Volkswagen. Skoda Felicia a reprezentat primul proiect comun, noua mașină
fiind lansată în 1994. În afară de motoarele Skoda cu o putere de 40 și 50 de Kw,
concernul Volkswagen utiliza motoare proprii și la modelul Felicia: un propulsor
pe benzină de 1,6 litri, MPI/55 kW și unul pe motorină de 1,9 litri D/47 kW.
În vara anului 1995 a fost prezentată la Brno Felicia
break; în luna august a aceluiași an intra în producție versiunea utilitară
Felicia pick-up, precum și alte versiuni (Vaan, Van-Plus).
În septembrie 1996, într-o uzină complet nouă, intra în
fabricație Octavia Liftback, un model complet nou din clasa mijlocie (varianta
break avea să fie lansată în 1998). Succesorul modelului Felicia, Skoda Fabia, a
fost introdus în 1999. La început, Fabia a beneficiat de motoare de 1,4 MPI/50
kW, 1,4 16V/74 kW si 1,9 SDI/47 kW, astăzi gama de motoare fiind incomparabil
mai mare.
În perioada 1997-2005 au fost produse peste 4.000 de
automobile Felicia Fun, un model bazat pe varianta pick-up și destinat
petrecerii timpului liber.
Apar noile versiuni de caroserie ale modelului Fabia;
Fabia Combi este prezentată în premieră mondială în 2000 (versiunea berlină în
2001). În 2001, Skoda își extinde programul de producție cu o a treia gama de
modele; producția celui mai mare model, limuzina de lux Superb, demarează în
uzina din Kvasiny.
În 2004, modelul Octavia își cunoaște succesorul. Noua Skoda Octavia, în versiuni Liftback și Break (precum și cu tracțiune 4x4), devine cel mai modern model din programul de producție al mărcii. Versiunea sport RS apare la sfârșitul lui 2005.
Datorită calităților sale, noua Octavia este răsplătită
cu numeroase premii internaționale, inclusiv prestigiosul titlu ''Mașina
Anului'' în mai multe țări din Europa.
În 2005 sunt lansate Skoda Octavia Combi și Combi 4x4, precum și Skoda Octavia RS, care se remarcă datorită laturii sale sportive — 200 CP și viteza maximă 240 km/h.
Anul 2006 este anul lansării celei de-a patra familii
de modele — Skoda Roomster. Prin inovativul sistem de scaune individuale spate
Varioflex, Skoda Roomster redefinește conceptul de spațiu. Designul se distinge
prin compartimentarea habitaclului în două segmente: Driving Room și Living
Room.
În 2007 sunt lansate a doua generație Skoda Fabia, Gama
offroad Scout — cu tracțiune 4x4, Skoda Roomster Scout — și Skoda Praktik — o
utilitară ce dispune de o capacitate de transport sporită și confortul unui
autoturism.
Un an mai târziu apare noua Skoda Superb, dar și noile modele Fabia și Octavia. În 2009 e lansat primul SUV — Skoda Yeti, dar și noul Superb Combi.
Noile generații Fabia, Fabia Combi și Roomster au fost
lansate în primăvara anului 2010. Acestea impresionează prin design-ul proaspăt,
motorizările îmbunătățite și dotările atractive. Noua Fabia RS, lansată în
același an, reprezintă vârful de lance al unei noi generații de modele Fabia, cu
180 CP, cutie automată DSG cu 7 trepte, șasiu sport. Modelul este disponibil,
pentru prima dată, și în varianta Combi.
Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații, urmărește-ne pe Facebook.
laAnunt.ro |eMedic.ro | LaMedic.ro | laExecutareSilita.ro | laHotel.ro | laZiar.ro | la-Facultate.ro | la-Firma.ro | la-Mall.ro | la-Masa.ro | la-Televizor.ro | Spune-ti parerea.ro
la-AlbaIulia.ro | la-Alexandria.ro | la-Arad.ro | la-Bacau.ro | la-BaiaMare.ro | la-Balti.ro | la-Barlad.ro | la-Bistrita.ro | la-Botosani.ro | la-Braila.ro | la-Brasov.ro | la-Bucuresti.ro | la-Buzau.ro | la-Calarasi.ro | la-Chisinau.ro | la-ClujNapoca.ro | la-Constanta.ro | la-Craiova.ro | la-Deva.ro | la-DrobetaTurnuSeverin.ro | la-Focsani.ro | la-Galati.ro | la-Giurgiu.ro | la-Hunedoara.ro|la-Iasi.ro | la-Medias.ro |la-MiercureaCiuc.ro | la-Onesti.ro | la-Oradea.ro | la-PiatraNeamt.ro | la-Pitesti.ro | la-Ploiesti.ro | la-RamnicuSarat.ro|la-RamnicuValcea.ro | la-Resita.ro | la-Roman.ro | la-SatuMare.ro | la-SfantuGheorghe.ro | la-Sibiu.ro | la-Slatina.ro | la-Slobozia.ro | la-Suceava.ro | la-Targoviste.ro | la-TarguJiu.ro | la-TarguMures.ro | la-Timisoara.ro | la-Tulcea.ro | la-Turda.ro | la-Vaslui.ro | la-Zalau.ro
eSante.ro | Journaux.ro | laTele.ro | Magasins.ro | Medecin.ro | Universites.ro
©2015