la-Romania.ro     


Fondat 2011     |                     Site dedicat informarii romanilor.                   |     


Acasa  |  Social  |  Politic  |  Economic  |  Legislatie  Sanatate  |  Medicina  |  Sport  |  Divertisment  |  Anunturi  |  Utile  |  Forum  |  Mall  |  Contact

Patrimoniul Mondial UNESCO: Sistemul de canale din secolul al XVII-lea, din Amsterdam

Agerpres

 

Ansamblul urban din districtul sistematizat pe canale din Amsterdam este rezultatul un proiect pentru ''un nou oraș - port'', construit la sfârșitul secolului al XVI-lea, începutul secolul al XVII-lea. Sistemul cuprinde rețeaua de canale de la vest și sud de orașul istoric și portul medieval.

Acest proiect de amploare a realizat extinderea orașului prin drenarea terenului mlăștinos cu ajutorul sistemului de canale în arce concentrice. Spațiile create între canale au favorizat dezvoltarea urbană omogenă, cu clădiri înguste. Extinderea urbană înfăptuită în capitala Regatului Țărilor de Jos a reprezentat cel mai dezvoltat și omogen proiect de acest fel, din acea perioadă. A constituit un etalon de planificare urbană, inginerie hidraulică și arhitectură burgheză pentru întreaga lume, până în secolul al XIX-lea.

Locuințele cu frontoane, caracteristice clasei de mijloc din acea perioadă, poartă mărturii atât pentru nivelul de trai al orașului, datorat comerțului maritim, cât și pentru dezvoltarea unei culturi umaniste și tolerante, legate de Reforma Calvinistă, evidențiază fișa de prezentare UNESCO. În secolele al XVII-lea și al XVIII-lea, Amsterdam a fost privit ca întruchiparea orașului ideal și a reprezentat un model urban de referință pentru numeroase proiecte de orașe din jurul lumii. Includerea în patrimoniul mondial UNESCO este motivată și de schimbul de influențe realizat în aproape două secole, evidențiat de acest proiect urban în domeniile tehnic, maritim și cultural.

În secolul al XIII-lea, Amsterdam era un mic sat de pescari pe malul râului Amstel. Numele așezării indică prezența unui baraj (''dam'') pe râul Amstel. Declarat oraș în 1306, Amsterdam a devenit până la finalul Epocii Medievale un important centru maritim în nordul Olandei, odată cu dezvoltarea portului, la gura de vărsare în Marea Nordului. Protejat în spatele barajului, orașul s-a extins în jurul portului, solul mlăștinos a fost drenat și casele au fost ridicate pe piloni. La sfârșitul secolului al XV-lea, au fost construite fortificații de-a lungul canalului inițial semicircular Singel, proiectat inițial atât pentru drenaj, cât și pentru apărare militară.

Ajuns sub stăpânirea spaniolă, în 1515, teritoriul Olandei va intra într-o perioadă cu revolte pentru apărarea libertății publice și a toleranței religioase, iar în 1581, cele șapte provincii din nordul Olandei formează o entitate independentă — Provinciile Unite. Amsterdam a devenit ''un tărâm de refugiu și al libertății de gândire'', notează specialiștii UNESCO. Au fost înființate Compania Olandeză a Indiilor de Est (VOC, 1602) și Compania Olandeză a Indiilor de Vest (WIC, 1621) pentru comerțul în Oceanul Indian și în America. În secolul al XVII-lea, Amsterdam devenise un centru vital pe harta comerțului internațional, ''capitala economiei mondiale a vremii'', dar în același timp juca un rol esențial și în schimburile culturale, în formarea și diseminarea gândirii umaniste. Suveranitatea Provinciilor Unite este recunoscută prin Tratatul de la Westphalia (1648).

Potrivit statisticilor înscrise în documentele istorice, în 1685, venitul mediu pe cap de locuitor, în Amsterdam, era de patru ori mai mare decât cel înregistrat în Paris. Dezvoltarea generală a orașului și a populației orașului a făcut posibilă îndeplinirea extinderii urbane și maritime, conform proiectului elaborat, care prevedea și repoziționarea terenului din interiorul limitelor fortificate — Singelgracht. Orașul a continuat să se dezvolte, să accepte imigranți, între care s-au aflat francezi hughenoți și un număr considerabil de liber-cugetători europeni.

Modelul acestui oraș, cu sistemul de canale, docuri și ecluze, care nu a fost inundat niciodată în istorie, a atras interesul constructorilor europeni din acea perioadă, influențând ingineria civilă și planificarea urbană din Anglia, Suedia și Rusia, unde Petru cel Mare a adus meșteșugari și specialiști pentru a construi orașul Sankt Petersburg, pe un sol umed, pe malurile unui estuar. 

Districtul de canale din Amsterdam, cu terasamente și aliniamente stradale vechi, a supraviețuit în totalitate peste vreme. Majoritatea clădirilor construite în secolele XVII-XVIII sunt în bună stare de conservare, situația generală fiind evaluată de experții UNESCO ca fiind, ''în mod fundamental, viabilă, pentru un ansamblu urban încă viu și activ''. Sistemul de canale din secolul al XVII-lea, în interiorul Singelgracht (198 ha) a fost inclus în lista Patrimoniului Mondial cultural UNESCO în 2010.

Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații, urmărește-ne pe Facebook.


laAnunt.ro |eMedic.ro     |     LaMedic.ro     |     laExecutareSilita.ro     |     laHotel.ro     |     laZiar.ro     |     la-Facultate.ro     |     la-Firma.ro     |     la-Mall.ro     |     la-Masa.ro     |     la-Televizor.ro     |     Spune-ti parerea.ro

la-AlbaIulia.ro     |     la-Alexandria.ro     |     la-Arad.ro     |     la-Bacau.ro     |     la-BaiaMare.ro     |     la-Balti.ro     |     la-Barlad.ro | la-Bistrita.ro     |     la-Botosani.ro     |     la-Braila.ro     |     la-Brasov.ro     |     la-Bucuresti.ro     |     la-Buzau.ro     |     la-Calarasi.ro     |     la-Chisinau.ro     |     la-ClujNapoca.ro     |     la-Constanta.ro     |     la-Craiova.ro     |     la-Deva.ro     |     la-DrobetaTurnuSeverin.ro     |     la-Focsani.ro     |     la-Galati.ro     |     la-Giurgiu.ro     |     la-Hunedoara.ro|la-Iasi.ro     |     la-Medias.ro |la-MiercureaCiuc.ro     |     la-Onesti.ro | la-Oradea.ro     |     la-PiatraNeamt.ro     |     la-Pitesti.ro     |     la-Ploiesti.ro     |     la-RamnicuSarat.ro|la-RamnicuValcea.ro     |     la-Resita.ro     |     la-Roman.ro | la-SatuMare.ro     |     la-SfantuGheorghe.ro     |     la-Sibiu.ro     |     la-Slatina.ro     |     la-Slobozia.ro     |     la-Suceava.ro     |     la-Targoviste.ro     |     la-TarguJiu.ro     |     la-TarguMures.ro     |     la-Timisoara.ro     |     la-Tulcea.ro     |     la-Turda.ro | la-Vaslui.ro     |     la-Zalau.ro

eSante.ro     |     Journaux.ro     |     laTele.ro     |     Magasins.ro     |     Medecin.ro     |     Universites.ro

©2015